Mercatorplein - Amsterdam 680009

Werk:  Nieuwbouw Paviljoen / Inrit Parkeergarage / Inrichting Restaurant

Omzetklasse:  A:  

Opdrachtgever:  Stadgenoot / Stadsdeel West / Café Zurich

Architect:  Search Architects

                                                                                                                  

 

Als je als aannemer wordt gevraagd om in een bouwteam deel te nemen om een casco gebouw met een koepel in ellipsvorm te bouwen, dan zeg je natuurlijk direct ja! Niet te weten dat je dan een proces ingaat dat ten eerste ruim twee jaar duurt en uiteindelijk tot gevolg heeft dat het een megaproject wordt in opdracht van vier verschillende opdrachtgevers.

 

Het begon met een verzoek van Kristal Projectontwikkeling in 2008, die dankzij een goede ervaring met JCN bij het project Joannes De Deo in 2003 ons benaderde, om mee te denken in bouwteam met architect Search. Kristal bleek de gedelegeerde opdrachtgever en directievoerder te zijn en Stadgenoot was de achterliggende opdrachtgever. Stadgenoot, dat als woningcorporatie in de omgeving van het Mercatorplein veel huizen in bezit heeft, wilde iets goeds terug doen voor alle buurtbewoners. Bij de eerste vergadering bleek dat men zelf op dat moment al jaren bezig was om een Horeca Paviljoen te ontwikkelen. Eenmaal in het bouwteam opgenomen, werd het duidelijk dat het hele plein “op de schop” zou gaan in opdracht van het vml. stadsdeel De Baarsjes. Die benaderde vervolgens ook ons bedrijf om in dezelfde periode de entree van de parkeergarage te renoveren. Stadgenoot liet ons vervolgens ook nog het Casco+ (de afbouw en de installaties) uitvoeren en de uitbater Café Zurich gaf ons uiteindelijk het leeuwendeel van het Interieur (ontwerp IDing) in opdracht. Tenslotte waren er allerlei hand- en spantdiensten nodig voor de herinrichting van het plein en “het feest” was compleet voor onze medewerkers o.l.v. uitvoerder Eus Hes.

 

Voor JC Nieuwenhuizen BV was met name het bouwen van het koepeldak, met een doorsnede van 16 m1, een prachtige uitdaging. Het ontwerp is geheel in eigen beheer tot in het laatste detail uitgetekend en vervolgens in de eigen werkplaats in onderdelen gefabriceerd en in elkaar gemonteerd. Voor het bouwen van de koepel bleek uiteindelijk driekwart jaar werk nodig te zijn voor vier timmerlieden, waarbij op de juiste momenten extra handen nodig waren om de koepel op tijd de werkplaats uit te kunnen transporteren, over de snelweg te verplaatsen en in die ene nacht van zondag op maandag 19 april 2010 ter plekke op te bouwen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Please reload

Zoek op categorie
Zoek op plaats
Please reload

VERTROUWEN  |  VAKMANSCHAP  |  KWALITEIT  

BG logo new.jpg